PRESSEMEDDELELSE Unge: Femern-regionen kan blive det nye rejsehit

Categories: News

Femern tunnelen vil gøre det nemmere og hurtigere at rejse med tog fra fx København til Berlin. Og Sverige, Danmark og Nordtyskland kan sammen blive et rejsehit af en region. Det mener 19-årige Lawand Hiwa Namo, der deltager i et særligt ungeparlament i København.

Hvor spændende er det lige for teenagere, at der skal bygges en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby og Puttgarden? Faktisk er det ret fantastisk, mener 19-årige Lawand Hiwa Namo. Derfor glæder han sig til at deltage i et særligt ungeparlament den 30. september i København, hvor han og 17 andre unge fra Danmark, Tyskland og Sverige skal udvikle konkrete forslag til, hvordan Femern tunnelen kan være med til at sætte gang i grøn vækst og turisme. De unges forslag bliver fremlagt på Fehmarnbelt Days, som er en række konferencer og events for både politikere, erhvervsliv og borgere, der sætter fokus på Femern tunnelen og de muligheder, den bringer for Skandinavien og Tyskland.

-Jeg var selv på interrail for et år siden og rejste med tog rundt i hele Europa. Men vi endte med at tage fly fra København, da vi skulle begynde rejsen, fordi det var så besværligt at komme med tog direkte sydpå. Femern tunnelen åbner for langt flere muligheder for os og binder mange flere steder sammen, siger Lawand Hiwa Namo.

Lawand Hiwa Namo er elev på Politikens debattør- og kritikerskole, på vej til polit-studiet og fast deltager i MEP Baltic Sea Region. Det er et europæisk ungeparlament, hvor gymnasieelever fra 10 forskellige nordiske og baltiske lande mødes to gange om året og diskuterer forskellige politiske emner. Det er unge fra dette parlament, som nu sætter sig sammen for at debattere Femern tunnelen.
– Jeg tror, vi har bedre forudsætninger for at diskutere ung turisme, fordi det handler om os. Vi ved, hvilke krav vi selv stiller, når vi skal rejse, siger Lawand Hiwa Namo.

Han mener, at der i forhold til turisme er to vigtige ting, som ungeparlamentet skal forsøge at forholde sig til: Hvorfor skal turister rejse til den nye Femern-region, som Femern tunnelen skaber? Og hvordan bliver det kommunikeret ud, så det når unge turister?
– Nordtyskland og hele det område bliver jo langt mere tilgængeligt, hvis man kommer fra København, og København og Sydsverige bliver meget mere tilgængeligt, hvis man kommer fra Tyskland. Så jeg tror, man skal tænke på os som en stor region, og så skal vi skabe en fælles fortælling om området, og hvad der er værd at vise frem, siger Lawand Hiwa Namo.

For at området skal blive et rejsehit blandt unge, er det vigtigt, at man er opmærksom på, at unge vil have kvalitet, oplevelser og kultur til en overkommelig pris – og at det skal kommunikeres af nye kanaler.
– Man vil som ung opleve noget og blive klogere, men man har også en pengepung, der sætter begrænsninger. Derfor har jeg selv en idé om, at vi måske kunne lave en slags Lonely Planet til Femern-regionen, hvor unge mennesker skriver til andre unge mennesker og anbefaler spisesteder, hoteller og kulturelle oplevelser, som både er gode og billige. På den måde kan vi bedre målrette besøgene til regionen, siger han.

FAKTA om Fehmarnbelt Days
Erhvervsliv, politikere og organisationer fra hele Femern Bælt regionen (Sydsverige, Østdanmark, Slesvig-Holsten og Hamborg) mødes i dagene 30. september til 2. oktober 2014 for at drøfte, hvordan de kan få mest mulig ud af den 18 kilometer lange sænketunnel, der skal anlægges mellem Rødby og Puttgarden. Det sker ved Fehmarnbelt Days 2014 i København, hvor en række konferencer og events vil sætte spotlys på de mange forskellige muligheder, den nye akse fra Skandinavien til Tyskland byder på.
Et særligt ungeparlament – Youth Parliament – med deltagere fra MEP Baltic Sea Region, skal den 30. september diskutere emnerne ”green growth” og ”young tourism” – og deres forslag skal derefter fremlægges og bruges konferencer om samme emner under Fehmarnbelt Days.
Læs mere om Fehmarnbelt Days på www.fehmarnbeltdays.com
Læs mere om MEP Baltic Sea Region på www.mepbsr.org

For yderligere oplysninger: Kontakt journalist Kirsten Marie Juel Jensen, Femern A/S på 22 44 93 79.